Sociodemographic Data Collection 


Sociodemographic Data Collection

The following training module is intended to support staff at Youth Wellness Hubs Ontario (YWHO) sites to learn how to collect sociodemographic data from youth across the province. This section aims to provide context of health equity within YWHO, the value and rationale of collecting sociodemographic data, and guidance on how to respond to youth questions and concerns about the collection of this data.

Health Equity within YWHO

Within the YWHO model, the overarching goal is to improve access and service standards for young people through an integrated approach to youth mental health and substance use services. YWHO’s values aim to ensure access, equity, and inclusion for diverse youth. 

When thinking about youth and young adults, we want to dig deeper and understand the needs, barriers and health outcomes of diverse communities. Programs and services that take into account the diversity of their participants increase client satisfaction, engagement in treatment, and quality of care and health outcomes.

Video: 


The ‘Equity data use” core component, includes collecting and using sociodemographic data as an action that can support the work in all of these core components as well as for YWHO’s overall goal. 

The collection of sociodemographic data can help us to:

  • Improve service provision and tailor care to the diverse youth being served;
  • Identify and address inequities in our services, such as access and quality of care; and
  • Understand which population groups are being overserved, underserved, or excluded.

Having a health equity approach requires us to think about the full spectrum of youth populations with the highest barriers, who are underrepresented and underserved, and in doing so, we have to consider intersectionality – that many people experience multiple forms of disadvantage, and that these experiences compound one another.

Data Collection as a Means to An End

Collecting data is a means to an end, not an end in itself.

When socio-demographic data is collected, we can identify disparities in access, quality of care, experiences and outcomes for different sub-populations. The task is then to use this information in a meaningful way.

We use sociodemographic data to identify trends to guide actions to improve our services for all youth. These actions must be informed by evidence (from research, lived experience, professional experience, and cultural & traditional knowledge), and involve the people who are affected (“Nothing about us without us”) in decision-making.

Each site has access to supports from YWHO’s Backbone team as well as local and  provincial youth advisories to support using sociodemographic data to inform and implement meaningful action.

Key Takeaways:

  • The collection of sociodemographic data must come with a commitment to take action.
  • Responding to data with action requires adequate resourcing to implement changes.
  • Involving diverse and intersectional youth perspectives in the interpretation of the data and in decision making for planning and implementing action is key. (Nothing about us without us)”

Sociodemographic Data Collection Training:

Note:

If you have questions after visiting this module,  please contact your regional Equity Coach and/or Evaluator to support with coaching supports.



Collecte de données sociodémographiques

Le module de formation suivant vise à apprendre au personnel des centres des CBEJO à recueillir des données sociodémographiques auprès de jeunes dans toute la province. Il vise à indiquer dans quel contexte s’inscrit l’équité en matière de santé dans les CBEJO, d’expliquer l’importance et la raison d’être de la collecte de données sociodémographiques, et de faire des recommandations sur façon de répondre aux questions et aux préoccupations des jeunes concernant la collecte de ces données.

L’équité en matière de santé dans les CBEJO

L’objectif général du modèle des CBEJO est d’améliorer les normes d’accessibilité et de service pour les jeunes en adoptant une approche intégrée des services de santé mentale et de traitement des dépendances. Les valeurs prônées par les CBEJO visent à garantir à la population diversifiée des jeunes l’égalité de l’accès aux soins et l’inclusion de tous.

Concernant les adolescents et les jeunes adultes, nous voulons creuser davantage pour comprendre les besoins, les obstacles et les résultats en matière de santé de divers groupes. Dans les programmes et les services qui tiennent compte de la diversité de leur clientèle, on constate des progrès concernant la satisfaction des patients, leur adhésion au traitement, la qualité des soins et les résultats cliniques.

L’élément fondamental « Utilisation de données sur l’équité », qui comprend la collecte et l’utilisation de données sociodémographiques, sert tous les autres éléments fondamentaux ainsi que l’objectif général des CBEJO.

La collecte de données sociodémographiques nous aide à :

  • améliorer la prestation des services et à adapter les soins à la population diversifiée des jeunes auprès de laquelle nous intervenons ;
  • déterminer et combler les écarts dans la prestation des services, par exemple en ce qui a trait à l’accès aux soins et à leur qualité;
  • comprendre quels sont les groupes qui sont trop bien servis, pas assez bien servis ou exclus.

Une approche axée sur l’équité en matière de santé nous pousse à réfléchir à tous les jeunes qui font face aux obstacles les plus importants, qui sont sous-représentés et pas assez bien servis. Ce faisant, nous devons tenir compte de l’intersectionnalité, soit du fait que de nombreuses personnes subissent simultanément plusieurs formes de préjudices.

La collecte de données : un moyen au service d’une fin

La collecte de données est un moyen au service d’une fin, et non une fin en soi.

La collecte de données sociodémographiques nous permet de relever les disparités existant dans différentes sous‑populations quant à l’accès aux soins, à leur qualité, au vécu et aux résultats obtenus. Il nous incombe alors de tirer parti de ces informations.

Nous utilisons les données sociodémographiques pour déterminer les tendances et orienter les mesures visant à améliorer nos services pour tous les jeunes. Ces mesures doivent se fonder sur des données probantes (issues de la recherche, de l’expérience vécue, de l’expérience professionnelle et des connaissances culturelles et traditionnelles) et nécessitent la participation aux prises de décisions de toutes les personnes concernées (« Rien de ce qui nous concerne ne peut se faire sans nous. »).

Afin de s’appuyer sur des données sociodémographiques pour déterminer des mesures efficaces et les appliquer, chaque centre peut trouver de l’aide à cet égard auprès des équipes des CBEJO responsables de l’équité et de l’évaluation, ainsi qu’auprès des comités consultatifs de jeunes aux niveaux local et provincial.

Points importants à retenir :

  • La collecte de données sociodémographiques doit s’accompagner d’une promesse d’agir.
  • Pour appliquer des changements en fonction des données, des moyens adéquats sont indispensables.

Dans le cadre de la planification, il faut interpréter les données et prendre des décisions à travers le prisme de l’intersectionnalité et en tenant compte de la diversité des points de vue des jeunes.


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