Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: update format key message in FR

Sociodemographic Data Collection Training



Gender Identity

The question:

At the hub, when youth are provided the sociodemographic questionnaire the question they receive related to their gender identity is:

What is your gender?
  • Cis woman    
  • Cis man    
  • Trans woman   
  • Trans man    
  • Non-Binary    
  • Two-spirit    
  • Genderqueer    
  • Gender fluid    
  • Androgynous    
  • Not sure/questioning    
  • I don't use labels    
  • Prefer not to say    
  • Other


Panel
borderColor#14C4D9
titleBGColor#14C4D9
borderStylesolid
titleNote:


Column

Youth can choose more than one response option for this question.



Video:

Widget Connector
urlhttps://www.youtube.com/watch?v=116M24LfcI4&list=PLfvY-3dY8UwmFDNiqf_zw97tb14YSG1xG&index=39

The language used and ways in which gender and sexually diverse people self-identify and express themselves has and continues to change. It is important to reflect the ways in which young people self-identify.

Gender identity is linked to a person’s sense of self. It is a person’s internal and individual experience of gender. It is a person’s sense of being a woman, a man, both, neither, or anywhere along the gender spectrum. A person’s gender identity may be the same as or different from their birth-assigned sex. A person’s gender identity is fundamentally different from and not related to their sexual orientation.

Panel
borderColor#14C4D9
titleBGColor#14C4D9
borderStylesolid
titleKey Messages:


Column


Rationale for this question:

Important considerations:

Responding to youth asking why they are being asked this question:

  • Having this information can help us plan for appropriate programming, staffing, training, and service provision.
  • It helps us plan to make sure that all youth feel comfortable and safe in our space.
  • We can use this data to understand the experiences of gender diverse youth we work with.

For additional resources, see the YWHO Trans Affirming Care Webinar, and Resource Guide for Providing Trans Affirming Care.



Identité de genre

La question :

Au centre, le questionnaire sociodémographique qu’on remet aux jeunes comporte une question sur leur identité de genre.

Quel est ton genre?

  • Femme cisgenre
  • Homme cisgenre
  • Femme transgenre
  • Homme transgenre
  • Non binaire
  • Bispirituel.le
  • Genre queer
  • Genre fluide
  • Androgyne
  • Je ne sais pas / En questionnement
  • Je n’utilise pas d’étiquettes
  • Je préfère ne pas répondre
  • Autre; préciser : ______________

Les termes employés et les façons dont les personnes de la diversité sexuelle ou de genre s’identifient et s’expriment ont changé et continuent de changer. Il est important de tenir compte des façons dont les jeunes s’identifient.

L’identité de genre est l’une des composantes du concept de soi. C’est l’expérience intime et personnelle que chaque personne a de son genre. Il s’agit du sentiment d’être une femme, un homme, les deux, ni l’un ni l’autre, ou de se situer à un autre point dans le continuum des genres. L’identité de genre d’une personne peut correspondre ou non au sexe qui lui a été attribué à la naissance, et est fondamentalement différente de l’orientation sexuelle.


Panel
borderColor#14C4D9
titleBGColor#14C4D9
borderStylesolid
titleMessage clé :


Column


Le pourquoi de cette question question :

Points importants à prendre en considération :  

  • Il n’est pas impossible que certains jeunes trouvent cette question intrusive. Ainsi, les jeunes de genres divers, de genre non conforme et transgenres pourraient se demander qui aura accès à ces informations. Les jeunes peuvent sauter cette question, mais il faut les rassurer en leur expliquant que leur réponse sera protégée, comme tous les autres renseignements sensibles qu’ils ou elles ont fournis.

Répondre aux jeunes qui demandent pourquoi on leur pose cette question :

  • Grâce à ces renseignements, nous sommes davantage en mesure de bien planifier les programmes, la dotation en personnel, la formation et la prestation des services.
  • Cette question nous aide faire en sorte que tous les jeunes se sentent à l’aise et en sécurité dans notre centre.
  • Nous pouvons nous servir des données recueillies pour comprendre le vécu des jeunes de genres divers auprès desquels nous intervenons.

Pour d’autres ressources, consulter le webinaire intitulé Trans Affirming Care Webinar [en anglais] des CBEJO et le document intitulé Offrir des soins adaptés aux réalités des jeunes trans.