Sexual Orientation
The question:
At the hub, when youth are provided the sociodemographic questionnaire the question they receive related to their sexual orientation is:
What is your sexual orientation? |
---|
|
Youth can choose more than one response option for this question.
Video:
Sexual identity or orientation is the direction of one's sexual interest or attraction. It is a personal characteristic that forms part of who you are. It covers the range of human sexuality from lesbian and gay, to bisexual and straight. Sexual orientation is not be confused with gender.
- When it comes to gender and sexual diversity there is the need to challenge binary thinking. We have been conditioned to think that sex and gender are binaries, ie. that they can be only one of two things. In 2SLGBQ+ communities, there is immense diversity when it comes to all aspects of gender and sexuality and terms and definitions will change and evolve over time.
- Please review the 2SLGBQ+ Glossary of Terms and the Gender Elephant with more detailed definitions and knowledge. These terms and definitions are and should not be standardized, and may be used differently by different people and in different regions.
Rationale for this question:
- Supportive adults and 2SLGBQ+ affirming services can make a positive difference in the lives and longer-term outcomes of 2SLGBT2S+ children and youth.
- 2SLGBQ+ youth face multiple barriers to quality care and service based on discrimination and unique needs.
- A number of 2SLGBQ+ youth of colour report experiencing racism at the hands of social service providers as well as within the 2SLGBQ+ community. A number of youth shared that some service providers and immigration authorities had a hard time ‘believing’ that they were gay.
Important Considerations:
- Discriminatory behaviour such as refusal of treatment by health care staff, verbal abuse, and disrespectful behaviour affecting access to appropriate care and compromising health care experiences is well documented in research. As such, many 2SLGTBQ+ youth often do not disclose their sexual identity.
- Past pilots indicate that some clients may respond with an inappropriate comment such as “I’m the normal one”. It is important for staff to practice responding to comments like this with ‘they are all normal, which one applies to you? Perhaps you meant ‘heterosexual?”.
Responding to youth asking why they are being asked this question:
- We can look at this data to ensure that all youth are getting the best care possible.
- We don’t want to assume youth’s sexual identity when we provide youth with care and services.
Orientation sexuelle
La question :
Au centre, le questionnaire sociodémographique qu’on remet aux jeunes comporte une question sur leur identité sexuelle.
Quelle est ton orientation sexuelle? |
---|
|
L’orientation sexuelle se définit comme l’attirance physique ou émotionnelle ressentie pour une autre personne. C’est une caractéristique personnelle qui fait partie de votre propre identité. Elle désigne tout l’éventail de la sexualité humaine et s’applique à l’orientation gaie, lesbienne, bisexuelle et hétérosexuelle. L’orientation sexuelle est différente de l’identité sexuelle.
- Pour ce qui est de la diversité sexuelle ou de genre, il faut absolument remettre en question la pensée binaire. Nous avons été conditionné.e.s à penser qu’il n’existe que deux sexes, féminin ou masculin. Or, dans les communautés 2SLGBQ+, il existe une diversité considérable de genres et de sexualités. Au fil du temps, la terminologie et les définitions évolueront.
- On vous recommande de consulter le glossaire 2SLGBQ+ et le graphique intitulé « Gender Elephant » (lien ici). Ces termes et définitions ne sont pas normalisés, car il se peut que différentes personnes, dans différentes régions, les emploient différemment.
Le pourquoi de cette question :
- Des adultes aidants et des services transaffirmatifs peuvent avoir un effet positif sur la vie et les résultats à long terme des enfants et des jeunes 2SLGBT2S+.
- La discrimination et les besoins qui leur sont propres entravent à de multiples égards l’accès des jeunes 2SLGBQ+ à des soins et des services de qualité.
Points importants à prendre en considération :
- Comme de nombreuses études l’ont démontré, les attitudes discriminatoires, comme le refus par un.e professionnel.le de la santé de dispenser des soins, la violence verbale et le manque de respect, ont une incidence sur l’accès à des soins adéquats et nuisent à l’expérience de soins. De ce fait, de nombreux jeunes 2SLGTBQ+ ne révèlent souvent pas leur identité sexuelle.
- D’après des projets pilotes précédents, des client.es peuvent répondre par un commentaire inapproprié du type « C’est moi qui suis normal.e ». Il est important que le personnel s’entraîne à répondre à ce type de propos en disant par exemple : « Tous les genres sont normaux. Lequel s’applique à toi? Tu voulais peut être dire " hétérosexuel.le "? »)
Répondre aux jeunes qui demandent pourquoi on leur pose cette question :
- Nous examinons ces données pour nous assurer que tous les jeunes reçoivent les meilleurs soins possibles.
- Nous ne voulons pas présumer de l’identité sexuelle des jeunes lorsque nous leur fournissons des soins et des services.